Ohjaajalle / Instructors' Guide



OHJAAJAN OMAT TAIDOT JA KOKEMUS (SEIKKAILUPEDAGOGIIKKA)

  • Riittävä kokemus ohjattavaan asiaan omakohtaisia ja (monipuolisia kokemuksia ohjattavaan asiaan: Esim. melontaretken ohjauksessa on oltava riittävä määrä omaa melontakokemusta 
  • Ohjaajan on osattava riittävät tekniset taidot ohjaamastaan aktiviteetistä (Esim. Melonta, kiipeily)
  • Ohjaajaan on osattava sosiaalisia taitoja  (tunteiden hallintaa, johtamista, kommunikointia) 
  • Ohjaajaan on osattava oppimistaitoja  (suunnittelua, organisointia, päätöksentekoa) 
  • Kokemuksen analysointikyky ---selviytymisprosessi----selviytyminen---uuden oppiminen (Esimerkiksi yöpyminen ilman telttaa, eksyksissä ilman lamppua) 
  • Oman itsensä ja taitotason tunteminen tärkeä! 
  • Esimerkkinä kiipeily; aloittelija tai harrastajakaan ei voi ohjata riittävällä ammattitaidolla toimintaa.  
  • Seikkailuohjaaja voi jo osaajan tasolla toimia turvallisesti seuraamalla esim. Lajiliittojen suosituksia 
  • Riittävä päätöksentekokyky oma tieto- ja kokemustaso huomioiden 
  • On osattava valita toimintaympäristö ja taso omiin taitoihin nähden 
  • 1/3 tason sääntö : Käytä vain tiedoistasi / taidostasi 1/3 osaamisestasi ohjaukseen! Jää vielä yllättäviin tilanteisiin keinoja ja taitoja 2/3 jäljelle. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi pelastustilanteet .

Ohjattavien taitojen tuntemus 

  • Ohjaajan on tunnistettava ohjattavien taso ja valmius tehtävässä toiminnassa. Ohjaajalla vastuu valitusta tasosta. 
  • Haasteita toiminnassa oltava---ei kuitenkaan pelkoa ja turvattomuutta 

Ohjaustaidot 

  • "Ymmärtävä ohjaaminen" ->
  • Ohjattavat liikkuvat oudoissa ympäristöissä ja voivat olla vieraiden ihmisten parissa. Joutuvat ratkomaan tehtäviä. Voi olla että jossain ohjattavat eivät pysty ratkomaan tehtäviä ja ohjaajan kyky ymmärtää miksi jokin asia ei onnistu. Jos ohjaaja osaa löytää ongelman ja saa haasteen poistettua, harjoite jatkuu luottavaisena ohjaajaan.
  • Oikeat välineet ja välineiden oikea käyttö 
  • VARO TÄTÄ: "Huonoilla välineillä varustettu ohjattava on tuomittu epäonnistumaan jo etukäteen." 
  • On pidettävä huolta, että kaikilla oikeat välineet toiminnan onnistumiseen. (Sateella sadevaatteet , talvella yövyttäessä lämpöinen makuupussi jne. )
  • Ympäristön hallinta (vaikein asia) 
  • Sään muutoksien huomiointi (Ennakkoon yritettävä selvittää sään muutokset, jokien virtaukset, pakkasen kiristyminen, aallonkorkeuden nousu, myrsky...)
  • Vara (B) suunnitelma toiminnalle tehtävä - > Reitin muutos, lämpöiseen suojaan hakeutuminen, telttamajoituksesta autiotupaan, maihin rantautuminen tms. 
  • Jos ohjattavilla ei kykyä hallita ympäristöä oympäristöä muutettava 
  • Ohjattavien vireystilan havainnointi 
  • Ohjaaja seuraa ohjattavien vireystilaa. Väsyneenä levettävä ja tankattava energiaa 
  • Taukoja riittävästi 
  • Sanonta: "Parempi lopettaa silloin kun kaikilla on mukavaa" 
  • Haastavat suoritukset tehtävä silloin kun voimia paljon käytettävissä 
  • Väsyneille ohjattaville tehtävä lopussa helpompia reittejä ja lopettaa päivän toiminta onnistumisiin. 
  • Ohjattavien psyykkisen tilan havainnointi 
  •  Ei kannusteta tekemään sellaista missä pelkää (Esimerkiksi: melomaan jos pelkää kiikkerää kajakkia, kiipeämään korkealla, jos korkeanpaikankammo) 
  • Epävarmat ohjattavat luottavat sokeasti ohjaajaansa ja tekevät sokeasti mitä käsketään eivätkä kykene tunnistamaan omia taitojaan
  • Ohjattavan epäonnistuneissa kokemus voi olla niin voimakas ja negatiivinen että kaikki suorittaminen loppuu siihen 
  • Arveluttavissa tilanteissa on turvallisempaa valita aina helpompi tie. 

Turvallisuusosaaminen 

  • Hyvä ohjaaja toimii aina esimerkkinä koko ryhmälle ja siksi turvallisuus ajattelun tulisi heijastua kaikesta ohjaajan toiminnasta.  
  • Turvallisuus on mukana kaikessa seikkailullisessa toiminnassa. 
  • Hyvä ohjaaja asettaa aina ryhmän ja osallistujien tavoitteet omiensa edelle. 
  • Turvallisuussuunnitelma ja riskianalyysi ovat loistavia työkaluja toiminnan suunnittelussa. 
  • Kuluttajaviraston julkaisusarja 9/2003 ja sosiaali -ja terveysministeriön työsuojelu ohje 14 ohjaavan ja velvoittavat turvallisuuteen liittyvissä asioissa 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

THE ADVISOR MUST HAVE:


  • adequate experience on the matter is necessary. There must be personal and versatile experiences on the exercises. (For example guiding a paddling, you must have adequate own experience in it)
  • technical skills on the exercise, for example paddling or climbing.
  • social skills:  advisor must manage emotional skills, leading and communication.
  • understanding in learning skills, for example planning, organisation skills and decision making.
  • skills to analyse the experiences group may have --> survival process --> survival --> learning new. For example overnighting without a tent, being lost without a flashlight.
  • knowledge of yourself and your own skills. for example climbing; beginner or amateur can not guide the exercise because of the lack of experience. 

Advisor can follow the guidelines given by alliance.
  • adequate skills in decision-making considering own know-how and experience.
  • skills to choose the right environment and level considering own skills.
1/3 level rule: use only 1/3 of your skills and know-how, so you have 2/3 left for the unexpected situations like a rescue situation.

Focus on the group:

  • the advisor must know their skills, level and readiness. The advisor is responsible on chosen level.
  • there must be a challenge, but not too much. No fear or unsafeness.

Advisors skills:

  • understanding guiding": the group may solve problems among new/ strange people, sometimes groups can not solve problems and advisor must understand why.
  • If advisor finds the problem and can solve it, exercise continues in trust.
  • the right equipment and knowledge how to use them --> with wrong equipment you are doomed to fail. For example wrong gear for rain, winter etc.
  • knowing environment: weather, river current, freeze, storm. Must have plan B: changing the route, getting out of cold or getting shore etc.
  • if the group can not master the environment, must environment be changed
  • observe group: vitality (do demand exercises while on), keep enough breaks --> end the day when everybody has succeeded.
  • observe also psychical level: no frightening exercises, for example fear of water (paddling), fear of heights (climbing).
  • uncertain group trust on the advisor completely and can not recognise their skills. If experience fails completely, can all trying end there.
  • if in doubt, always choose the safe way.

Safety:

  • the advisor is an example for the whole group, and that is why safety always comes first in every action.
  • safety is part of every adventure.
  • good advisor sets group needs before his own.
  • safety guidelines or handbook are the best tools in planning actions.
  • The Consumer bureau has guidelines in occupational safety and health.


Lähteet/References:  
Karppinen, S., 2007 ohjaus seikkailutoiminnassa. Teoksessa: Karppinen, S.;&Latomaa, T., Seikkaillen elämyksiä s.127-138, Rovaniemi, Lapin yliopistokustannus
kuluttajaviraston julkaisusarja 9/2003
http://www.tukes.fi/fi/Kuluttajille/Vapaa-aika/Ohjelmapalvelut/ , 5,4.2017 www-dokumentti